Yöneticinin “VUCA” imtihanı

vuca-copy

 

1990’larda doğan VUCA kavramı tekrar gündeme gelmekte. İş ortamında her zamankinden daha çok oynaklık, belirsizlik, karmaşıklık ve muğlaklık hakim, CEO’lar yetenek kıtlığından teknolojik değişimin hızına kadar birçok konuda endişeli. Araştırmalar ise, yöneticilerin VUCA ortamına hazır olmadığını gösteriyor. VUCA ile baş edebilen, dalgalanmalarla yüzleşebilen liderlere sahip şirketler ise kendilerini güçlü hissediyor, yüksek finansal performansa yaklaşıyor. 

Peryön Yönetim Kurulu Başkanı Sevilay PEZEK YANGIN: “İnsanların en önemli ihtiyaçları güvende hissetmektir. Belirsizlikler ve çoklu bilinmeyenlerle dolu günümüz iş ortamlarında çalışanların güvende hissetmeleri çok zordur. İyi liderlerin karmaşa ve belirsizliklerle dolu VUCA ortamlarında bile çalışanlara vizyon çizerek netleştirme becerileri vardır. Çalışanlar bu liderlere gönülden bağlanırlar.” cümlelerini paylaştı.

“Global Leadership Forecast 2014-2015” e göre:

  • Araştırmaya katılan İK yöneticileri liderlerin en çok da oynaklıkla mücadelede zorlandığını düşünüyor.
  • Liderlerin yüzde 40’ı oynaklıkla, yüzde 32’si muğlaklıkla, yüzde 36’sı karmaşayla, yüzde 31’i ise belirsizlikle mücadelede eksik kalıyor.

 

Berlin Yaratıcı Liderlik Okulu MBA programı Direktörü Profesör David Slocum, ordudan çıkan VUCA ile mücadeleden yine ordudan hareketle 6 yaratıcı liderlik dersi çıkarıyor

1. Çeşitliliği takdir etmek ve bir araya getirmek.

2. Genel bilgi sahiplerini takdir etmek.

3. Karar vermek.

4. Disiplin kurmak.

5. Bilgiyi sistematik olarak işlemek ve yönetmek.

6. Davranışsal rol model olmak ve bütünlük.

 

Şubat 2014 tarihli HBR dergisinde, “What VUCA Really Means for You” isimli makalesinde, Nathan Bennett ve G. James Lemoine, iş ve insan yönetimi açısından VUCA ile başa çıkabilme stratejilerini şöyle tarif ediyorlar:

VUCA İŞ YÖNETİMİNDE İNSAN YÖNETİMİNDE
Volatility

(Oynaklık)

Beklenmeyene hazırlıklı olmaya kaynak ayırır. Uyum sağlamak için boşta kaynak bırakır. Açık iletişim kur, şeffaf ve dürüst ol, niyetinin anlaşıldığından emin ol, yanlış anlamaların ve çatışmanın önüne geç.

 

Uncertainty

(Belirsizlik)

Belirsizlik durumunda genellikle olayın sebepleri ve sonuçları bilinir. Elindeki mevcut bilgiyi kullan, onu artırmaya çalış, bu ölçüde tahmin edilebilirlik de artar.

 

Perspektif sahibi ol, katı olma ve diğerlerini harekete geçmeleri için ilham ver.
Complexity

(Karmaşa)

Şirket içinde uzmanlıklar yarat ve gerektiğinde dışarıdan uzmanlara başvur.

 

İşbirlikçi ol, uzlaşma sağla, mutlak çözümler arama.
Ambiguity

(Muğlaklık)

“Dene ve gör” yaklaşımıyla muğlaklığı test et. Gerçek zamanlı geri bildirim mekanizmalarına yatırım yap.

 

Dinle, farklı yönde düşün. Dinleme ve anlamaya, sabit fikirli olmamaya, yeniliğe, değişime açık olmaya odaklan.

 

KAYNAK: PERYÖN POPÜLER YÖNETİM DERGİSİ
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s